ممیزی مقدماتی (Initiative Survey )


احمد ابراهيمي


مقدمه:

"   یکی از مشکلاتی که بطور معمول سبب عدم موفقیت ممیزی سنتی بوده است نداشتن اطلاعات و آمار دقیق از حجم کار ميداني قلمداد مي شود. عدم اطلاع دقیق از حجم کار بالطبع سبب برآورد غلط هزینه ، زمان و نیروی انسانی لازم خواهد بود و همین امر نیز سبب شکست پروژه و هدر رفت هزینه های مالی هنگفت خواهد شد. لذا لازم است تا تدبیری اندیشید که قبل از انجام ممیزی صحیح بتوان به منبع قابل اعتمادی از اطلاعات دسترسی نمود.

راه حل اول:

"   به منظور کسب جدید ترین اطلاعات و همچنین کسب مستندات قابل اعتماد روشهای مختلفی وجود دارد. یکی از روشهایی که مبتنی بر بكارگيري فناوری های نوین می باشد. بهره گیری از نقشه های روزآمد شده یا تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی است. با استفاده از این تصاویر می توان محدوده بلوک و در صورتیکه تصاویر و عکسها از مقیاس مناسبی برخوردار باشند محدود املاک را نیز ترسیم و تعیین نمود و براساس نقشه هاي ترسيم شده ضمن کسب آمار مناسب، اطلاعات پایه دیگری را نیز به دست آورد. انجام این مراحل بدون نیاز به کار میدانی و تنها در محیط دفتر کار اجرایی بوده و پایه اطلاعاتی اولیه و لازم را قبل از هر نوع تصمیم گیری مهیا خواهد نمود.

راه حل دوم:

"   اعتماد به تصاویر ماهواره ای یا عکسهای هوایی می تواند پایه اولیه خوبی باشد اما مشکلی که وجود دارد روز آمد نبودن این اطلاعات است. بطور معمول دوره های عکس برداری هوایی بازه زمانی چند ساله بوده و تصاویر ماهواره ای نیز مشکلات خاص خود را دارند که بنا بر انواع دلایل سیاسی و تحریم و غیره شاید نتوان از امکانات روز آمد بهره گرفت در نتيجه تاٌمین بروز اينگونه اسناد از منابعی که تحت کنترل مجموعه شهری نیست بعضا غير ممكن خواهد بود. راه حل دیگری که سهل الوصول بوده و می توان در مجموعه های شهری و شهرداری نیز مدیریت نمود بهره گیری از کار میدانی خاص به نام " ممیزی مقدماتی " يا " ممیزی مبنائي "  يا Initiative Survey است ، که توضیح داده می شود.

هدف:

"   در ممیزی مقدماتی هدف کسب آمار از آخرین وضعیت شهر و املاک آن است در واقع در این روش ممیزی ، هدف تنها بدست آوردن دقیق ترین آمار عددی از تمام مستدثات موجود در منطقه مورد نظر می باشد. بر این اساس ، پس از انجام فاز یک ممیزی مقدماتی (كه در بالا توصیف شد ) با استفاده از نقشه ها، تصاویر ماهواره ای و عکسهای هوایی ، شکل هندسی بلوک تعیین شده و نزدیک ترین وضعیت واقعی ملک نیز ترسیم می گردد. نواقص حاصل از کار فوق با انجام بازدید میدانی تکمیل می گردد. در بازدید میدانی که حاصل تجهیز کارگاه خاص آن است ، ضمن انجام بلوک گردشی ، جهات اربعه ، معابر ، املاک ، صنوف ، باغات ، ساختمانها ، آپارتمانها و مانند آن شناسایی و آمار برداری می گردد. همچنین کدگزاری صحیحی براساس روش کدگزاری نوسازی صورت خواهد پذيرفت.

تفاوت ممیزی مقدماتی و اکسپرس:
در ممیزی مقدماتی موارد ذیل حاصل نخواهد شد :
1- نقشه های تهیه شده صرفاٌ محدوده بلوک ، ملک و معابر را در یک لایه بدست می دهند.
2- کدگزاری بر روی نقشه ها صورت نمی گیرد.
3- نامگذاری بر روی نقشه ها صورت نمی گیرد.
4- ترسیم اعیان صورت نمی گیرد.
5- محاسبات و دقت ترسیم مد نظر نیست.
6- چک نقشه توسط تیم بازبین صورت نمی گیرد.
در کار میدانی تفاوتهای ذیل وجود دارد:
1- معابر برداشت نمی شود.
2- کاربری ها برداشت نمی شود.
3- اطلاع رسانی ، توزیع فرم و مانند آن مد نظر نیست.
4- تغییرات دیده شده به نقشه منتقل نمی شود.
5- دقت بازبینی کمتر است.
خلاصه :

"   بطور خلاصه می توان ممیزی مقدماتی را بهترین راه حل جهت کسب اطلاعات قابل اعتماد جهت برآورد هزینه های انجام "ممیزی اکسپرس" یا "ممیزی سنتی" دانست. در این روش با استفاده از نقشه ها ، تصاویر ماهواره ای و عکسهای هوایی موجود و انجام کار میدانی سریع و کم هزینه به آمار و اطلاعاتی مانند موارد ذیل خواهيم رسيد :

1- تعداد کل بلوکها در محدوده مورد نظر
2- تعداد کل املاک در محدوده مورد نظر
3- تعداد کل معابر در محدوده مورد نظر
اطلاعات تفکیکی ذیل نیز می تواند بدست آیند:
1- تعداد ساختمانهای مسکونی ، تمام شده.
2- تعداد کل ساختمانهای نیمه ساز.
3- تعداد کل زمینهای بایر
4- تعداد کل باغات.
5- تعداد کل اصناف دایر.
6- تعداد کل ابنیه متفرقه
7- و ...
بر اساس این اطلاعات می توان موارد ذیل را بطور دقیق تعیین و مدیریت نمود.
1- زمان دقیق لازم برای انجام " ممیزی اکسپرس " یا "مميزي سنتی"
2- هزینه دقیق لازم برای انجام  " ممیزی اکسپرس " یا "مميزي سنتی"
3- نفر ساعت دقیق لازم برای انجام  " ممیزی اکسپرس " یا "مميزي سنتی"
4- بهترین زمان شروع و خاتمه کار  " ممیزی اکسپرس " یا "مميزي سنتی"
5- تعیین قیمت تفکیکی برداشت اطلاعات بر اساس نوع ملک
6- امکان برنامه ریزی و مدیریت دقیق و مدون انجام  " ممیزی اکسپرس " یا "مميزي سنتی"
نتیجه گیری:
"   تا به امروز ممیزی در کشور ما گردابی بوده است كه:
o        بطور معمول همه کسانی که به آن وارد شده اند گرفتار گرديده اند.
o       کمتر دیده و یا شنیده شده که کارفرما و مجری از انجام ممیزی سربلند بیرون آمده باشند.
فلذا بر اساس تجربيات تلخ گذشته، دو رویه مختلف در کشور در پیش گرفته شده است.

در رویه اول مسئولین شهر از قانون انجام ممیزی گریزان بوده و مسئولیت و تکلیف خود مبنی بر ممیزی در بازه زمانی 5 ساله را انجام نمی دهند. زیرا از نتیجه آن هراس و نگرانی دارند.

          در روش دوم نیز مسئولین شهری وارد این گرداب شده و متاسفانه باز هم گرفتار می مانند.
          در هر دو حالت آنچه از دست می رود زمان و فرصت بوده و در روش دوم منابع شهرداری و آبروی مدیریتی             آن نيزبر باد می رود.

          تلاش شده است تا با ارائه راهکارهای اجرایی و قابل مدیریت بتوان این مهم را در کشور سامان داد. از جمله آنها می توان به پیشنهاد "ممیزی مقدماتی" که توصیف شد و یا انجام "ممیزی اکسپرس" اشاره نمود. روشهای فوق اکنون بصورت مدون شده و مستند موجود بوده و توسط کارشناسان مربوطه در سطح کشور مطرح گردیده است. مجموعه دستورالعمل ها و مستندات فراهم آمده نوید بخش رسیدن به اهداف تعیین شده می باشد ، و می توان امید داشت که اخبار روشن و خوشی را در آینده از موفقیت ها شنید.

 
 
با تقديم دعا و احترام
 

 
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا